• Poznaj nas bliżej!

    Poznaj nas bliżej!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

W dniu 5 sierpnia 2020 r minęła dziewiątą rocznica śmierci wspaniałego organizatora i przewodnika po meandrach polityki dla ludzi z wiosek i małych miejscowości , posła na Sejm IV i V kadencji Andrzeja Leppera, któremu powierzono funkcje – Wicemarszałka Sejmu, Wicepremiera oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. By uczcić pamięć wspaniałego organizatora ruchu mieszkańców wsi, do Warszawy przyjechali przedstawiciele ze sztandarami z całej Polski. Unia Pracy również oddała hołd Andrzejowi Lepperowi składając wiązankę kwiatów, by przypomnieć postać tego człowieka i zwrócić uwagę młodego pokolenia na jego charyzmę i odwagę…

Cześć Jego Pamięci!

Zobacz Galerię

Szanowni Państwo,

Piszemy w imieniu swoim i tysięcy kobiet w podobnej sytuacji z prośbą o pomoc w związku z problemem, jaki narodził się po skorzystaniu przez firmy, w których jesteśmy zatrudnione z tarczy antykryzysowej.

Art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych pozwolił pracodawcom na obniżenie wymiaru pracy i wynagrodzenia pracownikom. Pracodawcy pragnący skorzystać z pomocy państwa nie przewidzieli skutków, jakie pociągnie za sobą obniżenie wymiaru pracy pracownicom będącym w ciąży i na podstawie porozumień zawartych z przedstawicielami pracowników obniżyli etaty wszystkim, łącznie z osobami będącymi pod ochroną konstytucyjną, jakimi są kobiety w ciąży.

Aktualne konsekwencje w.w. sytuacji polegają na tym, że gdy nastąpiła zmiana wymiaru czasu pracy ZUS przelicza podstawę wymiaru składek od kwoty zasadniczej pensji brutto po obniżce etatu (gdy kobieta rodzi w czasie obowiązywania tarczy, bądź wtedy musi skorzystać ze zwolnienia lekarskiego), lub z kwoty zasadniczej brutto, gdy kobieta rodzi po zakończeniu czasu obowiązywania tarczy w jej firmie. Ogromnie tracą na tym kobiety, których dotychczasowe wypłaty składały się z płacy zasadniczej oraz premii, niejednokrotnie przewyższających kwotę zasadniczą. Rozwiązanie to jest krzywdzące i niesprawiedliwe w stosunku do kobiet, które przed wejściem w życie rozwiązań antykryzysowych odprowadzały składkę od nieobniżonej pensji.

Wierzymy, że sytuacja, jaka nas dotknęła jest do naprawienia przez nowelizację ustawy z dnia 2 marca 2020 r. Prosimy o wsparcie, aby podstawą wymiaru zasiłku macierzyńskiego było wynagrodzenie nieuwzględniające zmian zawartych w porozumieniach o obniżonym wymiarze czasu pracy w ramach specustawy covidowej.

W analogicznych sytuacjach, gdy ZUS podważa zasadność podniesienia etatu lub płacy pracownicy w ciąży używa argumentów, że: „Choć przepisy prawa ubezpieczeń społecznych w swej warstwie literalnej odnoszą wysokość składek do wypłaconego wynagrodzenia, to w rzeczywistości odwołują się do takiego przełożenia pracy i uzyskanego za nią wynagrodzenia na składkę, które pozostaje w harmonii z poczuciem sprawiedliwości w korzystaniu ze świadczeń z ubezpieczenia, udzielanych z zasobów ogólnospołecznych. Z tego względu art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - w związku z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym oraz z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.) - musi być uzupełniony w ramach systemu prawnego stwierdzeniem, że podstawę wymiaru składki ubezpieczonego będącego pracownikiem stanowi wynagrodzenie godziwe, a więc należne, właściwe, odpowiednie, rzetelne, uczciwe i sprawiedliwe, zachowujące cechy ekwiwalentności do pracy. Wobec powyższego w ramach art. 41 ust. 12 i 13 ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład Ubezpieczeń Społecznych może zakwestionować wysokość wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, jeżeli okoliczności sprawy wskazują, że zostało wypłacone na podstawie umowy sprzecznej z prawem, zasadami współżycia społecznego lub zmierzającej do obejścia prawa.”

„Także Sąd Apelacyjny w K. w uzasadnieniu wyroku z dnia 13 marca 2014r. (sygn. III AUa 1450/13, dotychczas niepublikowane) wyjaśniał, iż podstawę wymiaru składki ubezpieczonego będącego pracownikiem stanowi wynagrodzenie godziwe, tj. należne, właściwe, odpowiednie, rzetelne, uczciwe i sprawiedliwe, zachowujące cechy ekwiwalentności do pracy.” Bardzo nam zależy, by nasz zasiłek macierzyński nadal był wypłacany należnie, uczciwie i sprawiedliwie.

Wierzymy, że nasze prorodzinne państwo pochyli się nad problemem. Odprowadzałyśmy przez wiele lat składki społeczne od wysokości naszych faktycznych zarobków (łącznie z premiami, na które pracowałyśmy). Prosimy więc o wsparcie, by nasz zasiłek macierzyński był wypłacany wg faktycznie wypracowanych pensji, wg realnie odprowadzonych składek, a nie jedynie w oparciu o porozumienie zawarte w ramach ustawy covidowej, na które to nie miałyśmy wpływu. I o którym często dowiedziałyśmy się w momencie wypłaty świadczenia.

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych skierowało do Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego wniosek o pilne wprowadzenie autopoprawki rządu do procedowanego obecnie w Sejmie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID – 19 oraz po jej ustaniu (druk sejmowy nr  483), naprawiającej niekorzystną sytuację matek, dla których wysokość zasiłku macierzyńskiego ustalona jest na podstawie wymiaru czasu pracy obniżonego w wyniku przepisów Tarczy Antykryzysowej.

Prosimy, by opowiedzieli się Państwo za naprawą przedstawionego problemu i uchronił tysiące kobiet przed długimi procesami sądowymi przeciwko ZUS.

Z poważaniem,
Polskie Mamy

Z uwagi na panującą pandemię Unia Pracy zwróciła się do Departamentu Mieszkaniowego w Ministerstwie Rozwoju o:
- zwolnienie z podatku od nieruchomości;
- zwolnienie z opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów niezabudowanych, tj. chodniki, place zabaw, parkingi;
- urealnienie wysokości i ułatwienie dostępu do dodatku mieszkaniowego;

Cieszymy się, że postulaty Unii Pracy spotkały się ze zrozumieniem Rządu, w tym Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Finansów - Departamentu Podatków Dochodowych.
Odnosząc się bezpośrednio do postulatu zmiany opodatkowania spółdzielni zauważyć można, że przygotowując działania osłonowe dla podatników w ramach Tarczy antykryzysowej (Ustawa z dnia 31.III.2020r o zmianie szczegółowych rozwiązań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVIT-19…) wprowadzone zostały możliwe i skuteczne rozwiązania na zmniejszenie obciążeń finansowych podatników.